Maria Baliakou

Άγχος. Προβλήματα καθημερινότητας. Ψυχολόγος Online

εξάρτηση ουσιών ψυχοθεραπεία

Μοιράσου το άρθρο

Άγχος. Προβλήματα καθημερινότητας. Ψυχολόγος Online

Το άγχος έχει μπει για τα καλά στην καθημερινότητα όλων των ανθρώπων καθώς συνοδεύει μια σειρά από αλλαγές που συμβαίνουν στα μέχρι σήμερα δεδομένα εξαιτίας κρίσεων ή καταστάσεων κινδύνου μέσα στους οποίους καλείται ο καθένας να ανταπεξέλθει με τις  ψυχικές δυνάμεις που διαθέτει.

Με άλλα λόγια το άγχος εμφανίζεται σε ένα άτομο όταν αισθάνεται ότι οι ευθύνες και οι ρόλοι στους οποίους καλείται να ανταπεξέλθει καθημερινά απαιτούν παραπάνω ψυχικές δυνάμεις από εκείνες που έχει ή που πιστεύει ότι έχει. Η εκδήλωση του άγχους δεν είναι κάτι που απαραίτητα φαίνεται προς τα έξω πάντοτε. Έτσι λοιπόν μπορεί ένας άνθρωπος να φαίνεται εξαιρετικά ήρεμος και σταθερός στην συναισθηματική του κατάσταση και να αντιμετωπίζει με ψυχραιμία την καθημερινότητα διότι πολύ απλά το κρύβει καλά.

 

Άγχος. Κατηγορίες

Αν προσπαθούσαμε να κατηγοριοποιήσουμε το είδος του άγχους που μπορεί να βιώσει ένας άνθρωπος στην καθημερινότητα θα διακρίναμε δύο μεγάλες κατηγορίες, το δημιουργικό άγχος και το παθολογικό άγχος.

Το δημιουργικό άγχος έχει συχνά την μορφή μιας συναισθηματικής έντασης που νιώθουμε όταν πρόκειται να ξεπεράσουμε μια δύσκολη κατάσταση ή να φέρουμε σε πέρας μια δραστηριότητα που έχει μεγάλη σημασία για εμάς. Σ΄ αυτή την περίπτωση λειτουργεί ως κινητήρια δύναμη.

Επίσης το δημιουργικό άγχος μπορεί να είναι χρήσιμο στη ζωή μας διότι μας κρατά σε εγρήγορση και μας ωθεί να δοκιμάζουμε καινούρια πράγματα, να βάζουμε νέους στόχους και να εργαζόμαστε δημιουργικά στην καθημερινότητά μας, γεγονός που μας προκαλεί ψυχική ευεξία.

Το παθολογικό άγχος συνήθως το βιώνουμε όταν βρισκόμαστε σε αναμονή για κάποιον επικείμενο κίνδυνο τον οποίο όμως ενδέχεται να έχουμε μεγεθύνει υπερβολικά στο μυαλό μας χωρίς να είναι στην πραγματικότητα τόσο σοβαρός ή απειλητικός για εμάς. Ενδέχεται να βιώνουμε την γενικευμένη αίσθηση ενός κινδύνου ή μιας απειλής χωρίς να μπορούμε να προσδιορίσουμε την πηγή προέλευσής της αλλά μας εμποδίζει να δοκιμάσουμε καινούρια πράγματα και να είμαστε λειτουργικοί στη ζωή μας.

Η ψυχοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει το άτομο να εντοπίσει τις πηγές του άγχους του και στην συνέχεια να ανακαλύψει τα ψυχικά του όρια ώστε να μην τα παραβιάζει δημιουργώντας κρίση και μπλοκάρισμα στον εαυτό του. Επίσης να είναι σε ετοιμότητα ώστε όταν χρειάζεται να αλλάζει τους στόχους του χωρίς να αισθάνεται άσχημα γι΄αυτό. Μοιάζει αυτό με την κίνηση του δρομέα ο οποίος χρειάζεται να κάνει ένα βήμα πίσω προκειμένου να πάρει μεγαλύτερη φόρα για να πάει μπροστά.

 

Απαλλαγή από το άγχος

Η διαδικασία απαλλαγής από το παθολογικό άγχος μπορεί να γίνει μέσα από τα παρακάτω βήματα:

ΒΗΜΑ ΠΡΩΤΟ

Ξεκαθαρίζω μέσα μου αν πραγματικά θέλω να διαχειριστώ την κατάσταση αυτή με σκοπό να την αλλάξω. Όπως λέμε λοιπόν στην ψυχοθεραπεία, διαμορφώνω το προσωπικό μου αίτημα αλλαγής το οποίο θα με ωθήσει να προβώ στις απαραίτητες κινήσεις προς την κατεύθυνση της αλλαγής αυτής.

Όσο και αν ακούγεται παράδοξο συχνά οι άνθρωποι συμφιλιώνονται με το άγχος που βιώνουν καθημερινά και δεν επιθυμούν να κάνουν κάτι γι΄ αυτό ή αρκούνται στην λήψη κάποιων ανακουφιστικών φαρμάκων προκειμένου να μετριάσουν τα σωματικά συμπτώματα που μπορεί να τους προκαλεί.

ΒΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ

Παρατηρώ καθημερινά τον εαυτό μου και προσπαθώ να ξεχωρίσω τα σωματικά συμπτώματα που μπορεί να μου δημιουγεί όπως για παράδειγμα γρήγορη αναπνοή ή ταχυπαλμία, ονυχοφαγία κλπ. Επίσης παρατηρώ την συμπεριφορά μου προς τους άλλους αν για παράδειγμα εκφράζομαι με νεύρα ή θυμό.

ΒΗΜΑ ΤΡΙΤΟ

Προσπαθώ να εντοπίσω την συνθήκη η οποία μου προκαλεί την κατάσταση αυτή, η οποία συνήθως προηγείται και μπορεί να λειτουργήσει ως προειδοποιητικό μήνυμα για την εκδήλωση άγχους που θα ακολουθήσει.

ΒΗΜΑ ΤΕΤΑΡΤΟ

Με την βοήθεια ενός ειδικού εκπαιδεύομαι στην σωστή διαχείριση της κατάστασης με στόχο να καταφέρω να προλαβαίνω την εμφάνισή της. Παράλληλα ενισχύω τον βαθμό αυτογνωσίας μου ώστε να κατανοήσω τις βαθύτερες πηγές προέλευσής της σκαλίζοντας ενδεχομένως τους βαθύτερους φόβους μου.

Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία συμπεριφορικών τεχνικών που μπορούν να εφαρμοστούν σε κάθε περίπτωση και σε συνεργασία πάντοτε με τον θεραπευόμενο οι οποίες έχουν εξαιρετικά αποτελέσματα.

Κάνε εγγραφή στο Newsletter

Ενημερώσεις και καθημερινές συμβουλές

ΔΕΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

ΨΥΧΙΚΗ ΥΓΕΙΑ, ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, ΨΥΧΟΣΩΜΑΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ, ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ ONLINE
ΑΓΧΟΣ

Το σώμα μου μιλά. Τι να κάνω.

Γιατί το σώμα μας μιλά Το σώμα μας συχνά μας προειδοποιεί μέσα από σημάδια για προβλήματα που προέρχονται από την ψυχική μας κατάσταση. Όταν τα

ΖΕΥΓΑΡΙ, ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ, ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ ONLINE
ΔΙΑΖΥΓΙΟ

Ο φόβος της δέσμευσης

Γιατί φοβάμαι να δεσμευτώ; Οι ανθρώπινες σχέσεις χαρακτηρίζονται από έντονη πολυπλοκότητα. Είναι αλήθεια επίσης  ότι στην εποχή μας οι σχέσεις περνούν κρίση και το ακούμε

Φέρε ξανά το χαμόγελο στη ζωή σου!

Συμπλήρωσε τη φόρμα και κάνε την αρχή για μια νέα ζωή!

Ψυχολόγος Online - online συμβουλευτική